In 2017 werd het filiaal van Carrefour in Zemst volledig vernieuwd. De renovatie ging gepaard met een aanzienlijke uitbreiding. Het uitzicht van de winkel veranderde bovendien volledig: zo werd er een nieuwe vloer gelegd en verdween het verlaagde plafond uit de winkel. Carrefour België koos ervoor om vernieuwende en duurzame technieken toe te passen in dit grote project, zoals ledverlichting en waterrecuperatie. Ook voor commerciële koeling en HVAC was energiezuinigheid een belangrijk aspect. De keuze viel uiteindelijk op textielkanalen van Prihoda.
In een hypermarkt is de HVAC een belangrijke bekommernis, waarbij met vele aspecten rekening moet worden gehouden. Jan Geeraerts, hoofd studiebureel en technische projecten bij Carrefour: “Een winkel als deze is opgedeeld in verschillende zones, met elk een totaal ander temperatuurregime. In de ruimte waar het vlees en de groenten opgeslagen liggen moet het koel en fris blijven, op andere plekken is een warm gevoel dan weer essentieel. Ook in de zone aan de kassa moet er een goede regeling van verwarming en koeling zijn: de mensen die daar werken zitten de hele dag stil, en zitten ook nog eens vlakbij de inkomdeuren waar koude lucht binnenkomt.”
Het studiebureel van Carrefour België ging op zoek naar de beste oplossing, en kwam uit bij textielkanalen van Prihoda, in België verdeeld door Prihoda. Deze kanalen bieden de nodige flexibiliteit en bleken ideaal voor dit project. Patrick Vanmeenen, Account Manager bij Prihoda, licht toe: “In de verschillende zones kunnen andere technieken worden toegepast, met het oog op het juiste comfortgevoel. Zo ervaren de mensen beneden geen tocht. Maar in verwarmingsmodus switcht het systeem: dan wordt het onderste gedeelte van het kanaal gebruikt, zodat de warmte recht naar beneden vloeit. Dat verhoogt het comfort en zorgt voor energiebesparing.”
De switch tussen koeling en verwarming gebeurt met behulp van een membraan. Het membraan bedekt de bovenste of onderste helft van het kanaal, afhankelijk van de functie: als het kanaal moet verwarmen, dekt het membraan de bovenste helft van het kanaal inwendig af en wordt de lucht naar beneden geduwd via perforaties. Als er gekoeld moet worden, wordt het onderste gedeelte afgedekt. “Zo wordt de gekoelde lucht aan de kassa’s niet rechtstreeks naar beneden geblazen. De lucht wordt naar boven toe breed verspreid, en de koeling kan tochtvrij verlopen.”
De inblaasnozzles op de kanalen kunnen ook verplaatst worden: dat komt goed van pas wanneer de winkel anders ingedeeld wordt en er op een andere manier gekoeld en verwarmd moet worden in een specifieke zone. Prihoda zorgde ook voor een ophangsysteem aan één punt, met behulp van een verbindingsbeugel tussen twee ophangrails.
Ook het visuele aspect valt in de smaak. “Heel anders dan bij metalen kanalen, die toch een industriële look met zich meedragen”, merkt Geeraerts op. “De lichtgrijze, neutrale kleur van de textielkanalen zorgt voor een huiselijke sfeer.” De textielkanalen kunnen overigens in een brede waaier aan kleuren uitgerust worden. Het is zelfs mogelijk om ze te bedrukken met afbeeldingen, zoals logo’s.
KVT Koel- en verwarmingstechniek nam de uitvoering van het project op zich. “Samen met Carrefour hebben we de keuze voor de textielkanalen gemaakt”, zegt projectleider Marc Dauwen. “De juiste keuze: dit product is bijzonder flexibel en is daarbovenop snel en eenvoudig te plaatsen. De gerealiseerde tijdswinst was een belangrijke troef. Ook zijn de kanalen lichter dan metalen kanalen, en kunnen we makkelijker anticiperen op eventueel bochtenwerk. En tot slot zorgen ze voor een uitstekende luchtverdeling: een belangrijk element als je, zoals hier, met een open plafond zit.”
Het plannen van de werf was geen eenvoudige klus, want de winkel bleef gewoon open tijdens de werken. “Daarom hebben we in verschillende zones moeten werken. De goede verstandhouding en samenwerking tussen alle partijen heeft echter voor een vlotte aflevering van de werf gezorgd”, aldus Dauwen. “Prihoda stelde zich bijzonder flexibel op naar levering toe”, merkt Patrick Vanmeenen op. “Bovendien hebben we vóór de uitvoering samen met KVT een grondige studie gemaakt, om te bepalen welke technieken waar nodig waren, en hoe we eventuele problemen konden opvangen.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Linumgroup / Prihoda.
Contact opnemen