Het doel van een goede slogan is het verhogen van de naamsbekendheid van een merk. Minstens even belangrijk echter – en daar gaat het al eens mis – is dat die slagzin de lading dekt. Bij Van Marcke, groothandel in badkamers, oplossingen voor verwarming, koeling en ventilatie, hernieuwbare energie, regenwaterrecuperatie en waterbehandeling, hebben ze dat goed begrepen. “Je mag onze baseline ‘Creators of Comfort’ echt heel letterlijk nemen”, klinkt het. “Met onze specifieke aanpak en verschillende diensten willen wij het comfort van de particulier en dat van de installateur verhogen én hen maximaal ontzorgen.”
Van Marcke werd in 1929 in Kortrijk opgericht door Raymond Van Marcke als sanitaire groothandel. Vandaag kent de Belgische onderneming nog steeds een familiaal aandeelhouderschap, maar is ze wel uitgegroeid tot een internationale groep die ook oplossingen voor HVAC, hernieuwbare energie, regenwaterrecuperatie en waterbehandeling verkoopt en verdeelt. Van Marcke is actief op zowel de B2C- als B2B-markt. Tot de professionele klanten behoren installateurs, projectontwikkelaars en architecten.
Van Marcke doet vandaag echter meer dan producten en systemen verkopen. Zo beschikt de onderneming ook over twee eigen productiebedrijven waar het zelf badkamermeubels, collectief sanitair en energiemodules maakt. Daarnaast heeft het nog een immobiliëntak waarmee het de eigen terreinen (her)ontwikkelt, een business unit om te investeren in veelbelovende start-ups en jointventures en met Izola Bank zelfs een eigen bank die zogenaamde factoringdiensten aanbiedt aan kleine en middelgrote ondernemingen in de Belgische markt.
Ten grondslag aan al die verschillende activiteiten ligt naar eigen zeggen het streven om de klant maximaal te ontzorgen. “Je mag onze slogan ‘Creators of Comfort’ dan ook heel letterlijk interpreteren”, vertelt Ine Guisson, verantwoordelijke verkoop bij Van Marcke. “Wij maken er een erezaak van enkel producten en diensten te leveren die het comfort van de particuliere klant en de installateur verhogen en hen maximaal ontzorgen.”
Een dienst voor particuliere klanten, is bijvoorbeeld de full digital showroom Van Marcke Lab in Antwerpen. “Een toonzaal zonder fysieke producten,” legt general manager industrie en innovatiemanager Aldric d’Oultremont uit, ‘als antwoord op de tendens dat mensen vandaag op zoek zijn naar een gerichtere koopervaring met een duidelijker productaanbod en dat liefst binnen de stadskern. In de 80 m² grote showroom kan de klant alleen stalen zien. Op basis van zijn wensen maken we een profiel op en vervolgens gaan we digitaal zijn badkamer configureren. Daarvoor gebruiken we software die we ontwikkelden in een jointventure met de Cronos Groep en productspecifieke live renders kan genereren. Consumenten hebben vandaag vaak keuzestress. Die digitale manier van werken helpt dan, want de software maakt bijvoorbeeld snel duidelijk dat niet elke kraan op elk bad past. Zo ontzorg je de klant.”
Een andere dienst om de particulier mee te ontzorgen, is energy as a service. “We gaan dan een prestatie verkopen, bijvoorbeeld warmte, in plaats van de installatie die de prestatie levert. Die blijft van ons. De klant hoeft zich dan niets aan te trekken van eventueel onderhoud en wij kunnen de installatie of de producten een tweede leven geven na de looptijd van het contract, waardoor het ook een heel duurzaam model is.”
Met een investering in Sawiday, een groot e-commerceplatform, komt Van Marcke dan weer tegemoet aan de groeiende vraag naar online shopping.
Het ontzorgen van de installateur doet Van Marcke voornamelijk door hoog in te zetten op prefab. Aldric d’Oultremont: “Technische kennis staat onder druk. Er zijn amper nog installateurs te vinden. Door onze sanitaire en energiemodules zo te ontwerpen dat ze zo weinig mogelijk handelingen vragen bij de plaatsing, zorgen we ervoor dat de installateur tijd kan uitsparen en meer installaties per dag kan doen.”
Met Van Marcke Engineering, een eigen studiebureau, wil Van Marcke de professionele klanten dan weer een extra dienst bieden.
“Die ontzorgingspolitiek mag echter nooit ten koste gaan van de planeet”, benadrukt Ine Guisson. “Omdat wij producten produceren en verdelen die helaas nooit 100% milieuvriendelijk zullen zijn, maakten we het productieproces en onze manier van verdelen zo duurzaam mogelijk. Denk aan groene energie en transportminimalisatie. Ons nieuwe hoofdkantoor en distributiecentrum langs de E17 in Kortrijk is ook volledig CO2-neutraal.”
“In 2018 zijn we ook gestart met een project dat focust op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Uit de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen of SDG’s van de Verenigde Naties hebben wij er vier geselecteerd waarvan wij denken dat we daar met Van Marcke wezenlijk aan kunnen bijdragen: schoon water en sanitair, betaalbare en duurzame energie, klimaatactie, in ons geval het overhalen van onze klanten om voor energiezuinige technieken te kiezen, en kwaliteitsonderwijs. Dat laatste vullen we in met Van Marcke College, waarmee we opleidingen geven over energie-efficiënte installaties. Duurzaamheid is dus absoluut geen hol begrip bij Van Marcke”, besluit Aldric d’Oultremont.
Neem dan rechtstreeks contact op met Van Marcke NV.
Contact opnemen