Al 63 jaar lang is internationaal actief familiebedrijf Caleffi expert in het hydraulisch inregelen en balanceren van verwarmingssystemen en drinkwaterinstallaties en het behandelen van het water dat erdoor stroomt. Het bedrijf telt 1.640 medewerkers en is actief in meer dan negentig landen, waaronder, sinds 1995, ook België. Het dertigjarig jubileum wordt het komende jaar gevierd met een reeks evenementen en acties voor medewerkers, groothandels en installateurs. Een uitgelezen moment om de onderneming in de kijker te zetten.
“Dat Caleffi duurzaam blijft groeien en we volgend jaar ons dertigjarig bestaan mogen vieren in België, hebben we in de eerste plaats te danken aan onze medewerkers. We koesteren ons team dan ook, zoals het een familiebedrijf, wat we nog steeds zijn, betaamt. Onze mensen levenslang laten leren past in dat plaatje. Zoals te lezen valt in ons laatste duurzaamheidsrapport, investeren wij enorm in de ontwikkeling van ons personeel, met coaching en vorming. Niet alleen wie bij Caleffi start, krijgt een opleiding. Onze medewerkers kunnen hun hele loopbaan lang bijleren, binnen ons lifetimelearningconcept”, vertelt managing director Mauro Manfredi.
Dat levenslang leren willen we nu, aan de vooravond van ons jubileum, ook meer dan ooit aanbieden aan onze klanten, met een nieuw kennisplatform”, gaat hij voort. “Ook met hen delen we graag onze kennis over duurzame technieken en om dat voortaan nog meer te doen, lanceren we dit najaar een gloednieuw e-learningplatform. Zo kunnen klanten zich overal en wanneer het hen past bijscholen over actuele thema’s in verband met de energietransitie. Denk aan warmtepompen, warmtenetten, waterzijdig inregelen, drinkwaterkwaliteit en systeemwaterkwaliteit.”
Opleiding is één aspect waarop Caleffi inzet in het kader van duurzaam beleid. Maar dat is lang niet alles. “Voor Caleffi betekent duurzaamheid dat we het ecologische, sociale en economische welzijn van toekomstige generaties garanderen, door thermisch comfort te combineren met water- en energiebesparingen”, benadrukt Mauro Manfredi. “Om dat concept concreet in te vullen, hebben we het project The Caleffi Green opgericht. Dat focust op tastbare, groene bedrijfsacties. Zo stappen we bijvoorbeeld over op ledverlichting, vervangen we wegwerpplastic door composteerbare en biologisch afbreekbare materialen, elimineren we vervuilende materialen zoals messing, recycleren we hoogwaardige kunststoffen en introduceren we nieuwe milieuvriendelijke systemen en apparatuur.”
Een bijkomende reden voor de groei van Caleffi is volgens Mauro Manfredi de betrouwbaarheid van het bedrijf als leverancier. “Zelfs tijdens en vlak na de coronacrisis hadden we nooit leverproblemen. Dat hebben we grotendeels te danken aan onze korte toeleveringsketen; onze productiefaciliteiten liggen in Italië en bijna 99% van de grondstoffen die we gebruiken om onze producten te vervaardigen, komt uit Europa.”
“Daardoor is onze CO2-uitstoot beperkt én kunnen we onze leveranciers rechtstreeks en continu monitoren, zodat we zeker zijn dat ze zich houden aan eerlijke arbeidspraktijken, milieuvoorschriften en mensenrechtennormen”, aldus nog Mauro Manfredi. Caleffi maakt zich volgens de managing director ook sterk dat het dat imago van betrouwbare leverancier kunnen behouden. “We hebben nu al vier eigen productiefabrieken in Italië en er komt nog een uitbreiding aan. Zo kunnen we de groeiende vraag goed en snel blijven beantwoorden.”
Meer weten over de ecologische, sociale en duurzame inspanningen van de onderneming? Lees dan het duurzaamheidsrapport 2023 op de website van Caleffi.
Caleffi – Standnummer 169
Neem dan rechtstreeks contact op met Caleffi International N.V..
Contact opnemen