Met afgerond 4.100 installatieprofessionals en 900 middelbare scholieren mocht Install Day dit jaar zo’n 15% extra bezoekers verwelkomen in vergelijking met vorig jaar, toen die aantallen respectievelijk 3.750 en 450 bedroegen.
Install Day, dé toonaangevende beurs voor professionals uit de installatiesector, was dit jaar al toe aan haar zesde editie. De 5.000 professionals uit de sector en de 900 jongeren die een installatietechnische opleiding – elektro of HVAC – volgen, kwamen op 13 oktober uit alle uithoeken van het land naar Brussels Gate (het vroegere Brussels Kart Expo, red.) om zich bij de 230 fabrikanten en verdelers die er exposeren te informeren over de laatste ontwikkelingen, zoals nieuwe producten, nieuwe technieken, nieuwe software en nieuwe digitale tools. De studenten konden ook deelnemen aan een programma op maat, bestaande uit 10 workshops, dat organisator van de beurs Techlink met zijn partners had opgezet om de jongeren kennis te laten maken met de meest innovatieve nieuwigheden in de sector, zoals vr-simulaties, robottoepassingen en IoT-oplossingen.
Techlink was blij verrast met die massale opkomst. “We hadden niet verwacht dat de zesde editie zo’n succes zou worden”, begint Carole Metzmacker, marketing & communication manager van Techlink, te vertellen. “Het is de eerste keer dat we zo’n hoog aantal bezoekers mogen verwelkomen. Dat is volgens ons een duidelijke bevestiging van de kwaliteit van de beurs, haar exposanten en het programma op maat voor de middelbare scholieren.”
“In de afgelopen zes jaar zijn de bezoekersaantallen gestaag gegroeid, wat aantoont dat we de juiste formule hebben gevonden voor zowel onze installateurs als de fabrikanten en groothandels die we vertegenwoordigen, maar dus ook voor de jongere generatie.”
Het aantal scholieren dat Install Day dit jaar bezocht, ligt dubbel zo hoog dan bij de vorige editie. Een vaststelling die Techlink in het licht van het arbeiderstekort in de sector vanzelfsprekend toejuicht. Carole Metzmacker: “Elektriciens, verwarmingstechnici, loodgieters …: al die beroepen vullen elkaar steeds meer aan en zijn essentieel om de energietransitie succesvol vorm te geven. De studenten van vandaag, of ze nu elektriciteit, verwarming of loodgieterij studeren, zijn het menselijke kapitaal van morgen in de installatiesector, waar steeds meer sprake zal zijn van multifunctionele installaties.”
“De strijd om talent is helaas een realiteit, zeker in de sector die wij vertegenwoordigen, een sector die al jaren kampt met een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Verschillende installatieberoepen staan al enkele jaren systematisch op de lijst van tekorten, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. De pool van technische profielen is duidelijk leeg en de instroom vanuit scholen is ontoereikend. Het rekruteren van jong talent is een van de grootste uitdagingen waar de installatiesector vandaag de dag voorstaat. Daarom lanceerden we met Techlink in maart de campagne Install Tomorrow, gericht op jongeren van 13 tot 18 jaar en hun ouders. De campagne omvat boeiende interviews met en quotes van 14 getalenteerde jongeren die werken als installateur of het willen worden en prachtige foto’s genomen op het terrein. De Install Tomorrow-fototentoonstelling was vanzelfsprekend te bewonderen op Install Day 2023”, besluit de marketing & communication manager.