Maar liefst 151.000 bezoekers brachten dit jaar een bezoek aan Light + Building, de wereldberoemde vakbeurs voor verlichtings- en gebouw(beheer)techniek die doorging van 3 tot en met 8 maart in, zoals vanouds, Messe Frankfurt in het Duitse Frankfurt am Main. Met ook 2.169 exposanten spreekt de organisatie van een groot succes, ook al hadden de aantallen nóg hoger kunnen liggen zonder stakingen bij het Duitse spoor en bij het veiligheidspersoneel op de luchthaven van Frankfurt. Zowel de bezoekers als de exposanten kwamen uit alle windstreken.
Het hoogwaardige, uitgebreide en internationale portfolio van verlichtings- en gebouw(beheer)techniek maakte indruk op de bezoekers: een bevraging wees uit dat 95 procent van hen uitermate tevreden was over wat er tentoongesteld werd en 93 procent van hun beursdeelnametargets hadden bereikt. Zowat de helft (51%) van de bezoekers kwam uit het buitenland, voornamelijk uit ons land, China, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Spanje, het VK en Zwitserland. Maar ook Australië, Brazilië, India, Singapore, de Verenigde Arabische Emiraten en de VS waren vertegenwoordigd onder de bezoekers. In totaal lokte de vakbeurs mensen uit 146 verschillende landen. Bij de exposanten lag het internationale aandeel nog hoger, met 76% van de standhouders die niet uit Duitsland kwamen.
Die exposanten presenteerden de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van innovatie verlichtingsontwerpen en technologie om gebouwen intelligent te maken. Bijzondere aandacht was er voor energieopslagsystemen en oplossingen rond e-mobiliteit. Rode draad doorheen heel het portfolio dat op Light + Building te zien was, was de focus op energiebesparing om bij te dragen aan het reduceren van de CO2-uitstoot in de bouwsector en het behalen van de klimaatdoelstellingen. Zo presenteerden veel fabrikanten bijvoorbeeld armaturen die niet alleen uitblinken in energiezuinigheid, maar ook zo ontworpen zijn dat de gebruikte grondstoffen aan het einde van hun levensduur hergebruikt of gerecycleerd kunnen worden.
Opvallend: ook de socialemediagemeenschap trok naar Light + Building. Op 3 en 4 maart kwamen toonaangevende content creators in de sector van verlichtings- en gebouw(beheer)technieken er samen voor de Power Creator Days, die resulteerden in onder meer live podcasts en expertgesprekken. De content creators boden de bezoekers ook de kans om te fietsen voor een goed doel. In totaal werd er 1.510 minuten gefietst op zes fitnesstoestellen. De sponsors van het initiatief zullen het resultaat omzetten in een geldelijke donatie voor de LEBERECHT-Stiftung, een Duitse organisatie die mindervalide en kansarme jongeren en hun ouders steunt. Messe Frankfurt gaat die som verdubbelen. Het exacte bedrag wordt nog aangekondigd op sociale media (dat was nog niet gebeurd toen dit verslag geschreven werd, red.).
“De sfeer was over het hele beursterrein simpelweg fantastisch”, vertelt Wolfgang Marzin, CEO van Messe Frankfurt. “We zijn buitengewoon blij dat zoveel exposanten en bezoekers, evenals onze langdurige partners, het succesverhaal van Light + Building ook dit jaar weer hebben voortgezet. Met de overstap naar hernieuwbare energiebronnen en de grotere focus op efficiëntie en duurzaamheid in gebouwen, heeft de industrie belangrijke doelen op zijn agenda staan. Het is leuk vast te stellen dat de innovaties die hier werden voorgesteld, passen binnen dat streven. Het is wel jammer dat stakingen het spoor- en luchtverkeer (Wolfgang Marzin doelt op nationale treinstakingen en de tijdelijke sluiting van de luchthaven van Frankfurt tijdens de vakbeurs, red) al voor de derde keer dit jaar treffen net op het moment dat wij een groot event organiseren.”
Voor wie de beurs gemist heeft en zich dat beklaagt, is er goed nieuws: de zogenaamde Digiltal Extenstion, te bereiken door te surfen naar www.buildingtechnologies.digital.messefrankfurt.com, bundelt verschillende hoogtepunten en presentaties en biedt ook de mogelijkheid om alsnog interessante contacten te leggen.
De volgende editie van Light + Building vindt plaats van 8 tot en met 13 maart 2026 op de vertrouwde beurslocatie.