Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Gerenommeerde aannemer maakt het werknemers makkelijker met intuïtieve apps
Dankzij de SafetyApp verlopen veiligheidscontroles op de werven van Renotec veel vlotter.

Gerenommeerde aannemer maakt het werknemers makkelijker met intuïtieve apps

Om het zijn werknemers makkelijker te maken en opdrachten efficiënter te laten verlopen, ontwikkelde Renotec verschillende intuïtieve applicaties. Het bedrijf gespecialiseerd in de restauratie en renovatie van gebouwen, monumenten, ondergrondse leidingen en kunstwerken ontwierp elke app eigenhandig op maat van de divisie waarvoor ze bestemd is. Intussen leverde het zogenaamde Apps IT-project al meer dan 15 Renotec-apps op. “Maar er zijn er nog meer op komst”, vertelt Guy De Knaep, als IT manager één van de drijvende krachten achter het project.

Het Apps IT-project zag iets meer dan twee jaar geleden het levenslicht, met een ambitieus plan van de technische service units van Renotec om de dienstverlening van het magazijn, de logistieke afdeling en de technische dienst met een applicatie op maat naar een hoger niveau te tillen. Omdat apps aankopen, implementeren en onderhouden ongetwijfeld een grote hap uit het budget zou nemen, besloot Renotec die apps zelf te ontwikkelen.

Toch waren de apps voor de technische service units niet de eerste die uit de hoofden en vingers van de IT-afdeling rolde. “Onder het motto ‘eerst leren stappen, daarna leren lopen’ besloten we om de complexe applicatienoden van de technische service units even links te laten liggen”, begint Guy De Knaep te vertellen. “In de plaats daarvan startten we met de ontwikkeling van drie kleinere applicaties. Dat werden de ContactsApp, de DopmeldingApp en de OnkostennotaApp.”

“De ContactsApp was de eerste die we ontwikkelden. Moet je als arbeider morgen voor het eerst naar een bepaalde werf? Dan kan je het adres eenvoudig opzoeken in de applicatie. Je leest in de app ook onder meer wie allemaal deel uitmaakt van het projectteam en wat hun precieze functie is. Uiteraard ontbreken ook de contactgegevens van iedere betrokkene niet. Vanuit de applicatie schakel je met slechts één klik naar je favoriete navigatieapp. Een mooie symbiose van intelligentie en gebruiksgemak. Het is een kleine app, maar ze was wel een eerste succesverhaal en blijkt nog altijd uiterst waardevol.”

De Renotec-apps blijven trouwens niet onopgemerkt: begin 2023 werd Renotec voor het project genomineerd voor de Corporate IT Award.

Grotere geschut

Met daarna dus de DopmeldingApp en de OnkostennotaApp leverde de IT-afdeling van Renotec in slechts drie maanden tijd evenveel applicaties af. Guy: “Daarna waren we klaar voor het grotere geschut en begonnen we met de ontwikkeling van de uitdagende apps voor onze technische service units. Onder meer de AssetApp en de Keurderplanningstool zagen zo het levenslicht.”

“Daarna kregen we steeds meer uiteenlopende vragen binnen,” vertelt Guy, “bijvoorbeeld om een veiligheidsapplicatie te ontwikkelen waarmee arbeiders en projectleiders eenvoudig melding zouden kunnen maken van ongevallen of veiligheidsproblemen op werven. De app moest ook veiligheidsinspecties overzichtelijker en minder omslachtig maken. De SafetyApp werd een voltreffer. Veiligheidsinspecties worden nu veel beter onderbouwd, waardoor de dienst veiligheid de projectleiders niet meer achter de veren hoeft te zitten. Ongevallen werden vroeger ook gemeld, maar de efficiëntie van het beheer ervan kreeg een boost omdat de app een netjes gedocumenteerd dossier creëert.”

De WerfdossierApp moet dan weer komaf maken met alle paperassen op een werf. Guy: “Op elke werf moet een waslijst aan documenten voorhanden zijn: instructies, certificaten, onze beleidsverklaring … Tot nu toe werden die documenten telkens geprint, in een map gestopt en op de werf gelegd. Was er een update, dan moest ook die nieuwe versie op papier zijn weg naar de werf vinden. Geen evidentie om dat voor elke werf continu in orde te hebben. In de nieuwe applicatie is dat allemaal gedigitaliseerd. Efficiënt, simpel en slim.”

Vandaag staat de teller al op meer dan 15 Renotec-apps. Zo is er ook nog onder meer de PlanningApp, om de ingebruikname, het onderhoud en de keuringen van machines in te plannen bij de verschillende techniekers; de WerkbonnenApp, waarin elke technieker zijn taken voor die dag ziet en die van daaruit kan afwerken; en de RaamcontractenApp, een applicatie om alle opdrachten rond een raamcontract in te plannen, vergunningen op te volgen en de opdrachten uit te voeren.

Maar er zitten er nog meer in de pijplijn. Voor HR bijvoorbeeld. “Zoals een app voor het aanwerven van nieuwe krachten en één om onze werknemers efficiënt te evalueren. Voor HR ontwikkelden we ook al de TalentApp, een applicatie waarin onze medewerkers een opleiding kunnen aanvragen en kunnen opvolgen of de directie die goedkeurt. Ook alle attesten zitten verwerkt in de app, zodat heel gemakkelijk kan worden nagegaan wie welke machines mag gebruiken”, aldus Guy.

De werkwijze van het IT-team, bestaande uit het applicatie-, helpdesk- en infrastructuurteam, is dezelfde bij elke nieuwe app-ontwikkeling. “Het hele proces start met een luisterend oor voor de uiteindelijke gebruikers van de app”, legt Guy uit. “Belangrijk is immers om te doorgronden waarvoor ze de applicatie precies nodig hebben en hoe die hen kan helpen om nog efficiënter te werken. Daarna start het applicatieteam met de ontwikkeling van de app, die zo visueel en intuïtief mogelijk moet werken. Dan volgt een testsessie met de gebruikers, een waardevolle fase die concrete feedback oplevert om de app te optimaliseren waar nodig. Het infrastructuurteam zorgt er al die tijd voor dat de applicatie performant en veilig is. Staat de app helemaal op punt, dan is het helpdeskteam aan zet, met opleidingen en support zodat het betreffende team optimaal met de applicatie leert werken.”

Het applicatieteam van Renotec.

Teamwork

Eigenlijk draagt dus iedereen in het bedrijf zijn steentje bij om van de Renotec-apps een succes te maken. “Dat geeft enorm veel voldoening. We hebben de apps samen ontwikkeld: de ene moet het technische aspect aanpakken, terwijl de andere de apps functioneel sterk maakt en de werking ervan uitlegt aan de collega’s.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?