Atem, elektrotechnisch distributeur uit Willebroek, heeft met Podis® van Wieland, de Duitse innovator in stekerbare kabeloplossingen, een flexibele oplossing voor de distributie van elektriciteit naar laadinfrastructuur. De decentrale voeding wordt snel gemonteerd en makkelijk uitgebreid. De innovatie sluit breekwerk en extra of verlies aan materiaal uit en versnelt de energietransitie.
Elektrisch rijden is in opmars. Er zijn massaal aanpassingen nodig aan bestaande infrastructuur. Dit noemt men retrofit of achteraf inbouwen. Podis® biedt oplosssingen voor retrofit, maar evengoed voor nieuwbouw waarbij alles in één keer gemonteerd wordt.
De plaatsing van e-laadpalen in de garages van kantoren, winkelcentra of appartementsblokken begint eerst beperkt en wordt dan uitgebreid. Atem heeft een oplossing om makkelijk uit te breiden met geprefabriceerde bekabeling en aftakmodules. Podis® neemt amper plaats en is in een paar minuten gemonteerd.
“In een appartementsblok moeten op parkeerplaats 3 en 5 de eerste e-voertuigen kunnen laden. De Podis®-vlakbandkabel hangt al klaar. Op die plaatsen worden de eerste aftakmodules gemonteerd en verbonden met twee laadpalen. Komt daar parkeerplaats 8 bij, dan wordt er op de vlakbandkabel een derde aftakmodule vastgeschroefd. Die flexibiliteit maakt deze oplossing zo interessant”, zegt Koen Notelaers, managing director van Atem.
De Podis®-vlakbandkabel verschaft makkelijk voeding aan tien laadpalen. De kabel wordt in opbouw tegen de muur bevestigd met eindstukken eraan gemonteerd. In de vlakbandkabel zitten de verschillende geleiders.
Op de vlakbandkabel wordt per laadpaal een Podis®-connectiemodule met schroeven gemonteerd. Van de connectiemodule gaat het kapje open. De bedrading van de laadpalen komen in de module door een wartel. Door de vlakbandkabel gaan schroeven die contact maken met de geleiders.
Podis® heeft twee nieuwe modules. Volgens het AREI moet elke laadpaal worden afgezekerd tegen elektrocutie. De vlakbandkabel is dit al in de zekeringkast, maar de aftakmodule zorgt decentraal voor afzekering. Er bestaat nu ook een dubbele aftakmodule.
“Podis® wordt zeker interessant vanaf vier tot vijf laadpalen”, aldus Koen Notelaers. “In een conventionele installatie lopen er vier tot vijf kringen naar de bestaande zekeringskast. Dankzij Podis® is er maar één kring nodig via een adapter naar de zekeringskast. Vervolgens gebeurt de voeding naar de vier of vijf laadpalen decentraal.” De oplossing is goedkoper met minder materiaalgebruik. “Er zijn minder circuits nodig en aan bestaande leidingen wordt niet geraakt. De plaatsing van een extra zekeringskast wordt vermeden.”
Podis® scoort hoog op duurzaamheid. Uit een vergelijking van Wieland met klassieke methodes is er 66 % minder materiaal nodig en de oplossing is 30 % goedkoper. De initiële installatietijd is 65 % korter en bij uitbreiding van een eerder geplaatste installatie zelfs 88 % sneller.
“Podis® mobiliseert niet het klassieke opstellingsvermogen, maar wel voldoende”, zegt Koen Notelaers. Tien laadpalen op een vlakbandkabel geven een minimumvermogen van 6 Ampère per laadpaal. “Een klassieke opstelling mobiliseert zoveel vermogen, dat de zekeringskast er niet op voorzien is. Dat wordt erg duur en is in de praktijk niet nodig.”
“Het laadsysteem beheert alles”, legt Koen Notelaers uit. “De software stelt de variabelen vast, zoals hoeveel auto’s tegelijk laden, het beginpercentage van de batterijen en de gewenste laadtijd. Het verdeelt de laadcapaciteit over de wagens.”
Bij traag laden
Podis® wordt ingezet bij traag opladen, dat overigens het elektriciteitsnet minder belast. Voertuigen staan uren geparkeerd: op het werk, thuis, tijdens enkele uren recreatie of shoppen. “Elektrisch laden vergt een andere mindset”, aldus Notelaers. “Het idee om pas te laden wanneer je batterij leeg is, is niet van toepassing. Het is laden wanneer je ergens parkeert. Meestal gebeurt opladen dus thuis of op kantoor.