Twee verouderde vetafscheiders in de ondergrondse parking van de Vrije Universiteit Brussel waren dringend aan vervanging toe. Een klus op maat van Kessel, specialist in waterafvoertechnieken, dat met een vernuftige oplossing kwam door de twee oude vetafscheiders te vervangen door een combinatie van een nieuwe vetafscheider en een wormpomp. “Met die wormpomp wordt nu het vetrijk water verpompt naar de grote nieuwe afscheider”, vertelt Dieter Van den Bergen van Kessel. Leverancier en installateur Delicon ontfermde zich over de installatie van het systeem.
Het was Kevin Grandjean, zelfstandige consulent voor de VUB op de infradienst, die aan de alarmbel trok en Kessel inschakelde. Vooral geurhinder bleek de grote trigger om het probleem aan te pakken. Kessel kwam ter plekke en trof een complexe situatie aan. Dieter Van den Bergen: “Er waren twee oude vetafscheiders aanwezig in de parkeerkelder van de VUB. De ruimdienst moest een slang leggen tot aan de put, maar met een te overbruggen afstand van 100 m was het onmogelijk om de afscheider volledig leeg te trekken. Bovendien zou de parking dan een halve dag niet toegankelijk zijn. Het werd ook al snel duidelijk dat de afscheiders in slechte staat waren. Eén afscheider uit plaatstaal en bedekt met betonnen dallen liet vetresten achter en ook een tweede, zelfreinigende, afscheider werkte niet meer goed. Er was hier duidelijk sprake van een gebrekkig onderhoud. Samen met Delicon ging Kessel op zoek naar een totaaloplossing, inclusief een eenvoudig en tijdbesparend onderhoudssysteem.
“We besloten om van twee naar een afscheider te gaan”, aldus Dries Delien van Delicon. “Eén vetafscheider werd vervangen door een wormpomp, die nu het vetrijk water verpompt richting de grote nieuwe afscheider. Iets wat enkel mogelijk is met een wormpomp. Voor het ruimingsbedrijf betekent dit veel tijdwinst aangezien er geen obstructies meer zijn die het ruimingswerk verhinderen en er geen lange slangen meer nodig zijn om de afscheider te kunnen leegtrekken. De vrachtwagen kan nu tot op enkele meters van het aansluitpunt naderen.” Dieter Van den Bergen vult aan: “Via de besturingskast wordt eenvoudig een reinigingscyclus in gang gezet met heet water, wat ecologisch de meest efficiënte oplossing is. De put wordt dan ook opnieuw gevuld met koud water.”
“Belangrijk bij zo’n project is het kunnen garanderen van de bedrijfszekerheid”, gaat Dries Delien verder. “De gewone dagelijkse werking van de VUB mocht in geen geval verstoord worden. Om geen wateronderbreking te hebben, werd meteen een bypass geïnstalleerd op de waterleiding. De VUB-grootkeuken kon dus al die tijd operatief blijven en ondervond geen enkele hinder van de werken. De complexe situatie in de kelder maakte het project wel uitdagend. Het was een aardige afstand die overbrugd moest worden en ook de lage plafonds maakten het werk niet evident. Maar ondanks die complexiteit is het toch een project waar we met veel voldoening op terugkijken.”
De te overbruggen afstand werd dus stevig verkort door het installeren van een nieuw aansluitpunt en de combinatie van een wormpomp met een vetafscheider. Dieter Van den Bergen: “Dat er nu amper 30 minuten tijd nodig is om te reinigen in plaats van een halve dag betekent ook een grote kostenbesparing. Bovendien blijft de parking in de toekomst volledig toegankelijk, ook tijdens de ruimingen.” De VUB is bijzonder tevreden met het eindresultaat. Kevin Grandjean: “En niet alleen over de werken, maar ook over de duidelijke communicatie met de grootkeuken in verband met het realiseren van die bypass. Iets wat voor ons toch wel bijzonder belangrijk was. Zo wisten we precies wat er wanneer zou gebeuren.”
Dat Kessel en Delicon een perfecte tandem vormen, kwam in dit project mooi tot uiting. Dieter van den Bergen: “Als aanbieder van afwateringsoplossingen zorgt het familiebedrijf Kessel al sinds 1963 voor watertechniek- en afwateringssystemen die afvalwater behandelen en eventuele schade door vuil water voorkomen. Wij zorgen steeds voor kant-en-klare systeemoplossingen.” Terwijl Kessel de systemen levert, zorgt Delicon uit Genk op zijn beurt voor een feilloze uitvoering. “Meer concreet zorgt Delicon voor de levering, installatie en reparaties. Voor alle problemen bieden wij duurzame maatwerkoplossingen aan, met voor elke toepassing ook de juiste pomp. Naast de plaatsing van nieuwe installaties zorgen wij ook voor het periodieke onderhoud en voor herstellingen aan al bestaande of oudere installaties. Een 24/7 service zit echt in ons DNA. Dat we voor dit werk samenwerken met Kessel, was ook een logische keuze. Zij beschikken steeds over de juiste systemen”,
besluit Dries Delien.
Neem dan rechtstreeks contact op met Kessel.
Contact opnemen