Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Verwarmingsfabrikant loodst installateurs door energietransitie met 360°-service
Een installateur kan bij Weishaupt opleidingen volgen over alle oplossingen in het gamma.

Verwarmingsfabrikant loodst installateurs door energietransitie met 360°-service

Met de stijgende vraag naar warmtepompen zag Weishaupt het aantal installateurs dat een beroep doet op zijn zogenaamde 360°-service de hoogte in gaan. Met die totaalservice ontzorgt de verwarmingsfabrikant zijn klanten van a tot z, lees: van voor de aankoop van een verwarmingstoestel tot (ver) na de installatie ervan. “Installateurs zijn heel bedreven in het plaatsen en onderhouden van ketels op fossiele brandstoffen, maar door de energietransitie kennen we een evolutie naar warmtepompen en dat is toch een heel andere technologie. Met onze 360°-service zorgen we ervoor dat onze klanten vlot de switch kunnen maken”, vertelt Johan De Cuyper, algemeen directeur Belux bij Weishaupt.

“Voor alle duidelijkheid: onze 360°-service is niet louter gelinkt aan onze warmtepompen”, wil Johan De Cuyper meteen klare wijn schenken. “Ook voor de ketels in ons gamma passen we die al geruime tijd toe. Maar het is wel zo dat installateurs, nu de energietransitie volop aan de gang is, vandaag vooral voor de warmtepompen die ze bij ons aankopen een beroep doen op de totaaldienst. Klassieke ketels kennen voor hen nog weinig geheimen, maar warmtepompen zijn toch nog altijd een relatief nieuwe technologie, een die gebruikmaakt van elektriciteit en niet van fossiele brandstoffen.”

De 360°-service houdt in dat Weishaupt zijn klanten van voor de aankoop van een verwarmingstoestel tot (ver) na de installatie ervan op alle mogelijke manieren kan ontzorgen. “Eigenlijk zowat doorheen de volledige levenscyclus van een verwarmingsinstallatie – de 360° verwijst naar die cyclus”, legt de algemeen directeur Belux legt uit. “Uiteraard gaat het om een dienst en is geen enkele installateur verplicht er gebruikt van te maken.”

Weishaupt heeft altijd een ruime stock. Wanneer een installateur voor het eerst een oplossing van Weishaupt koopt, gaat de fabrikant mee ter plekke om het toestel op te starten, als de klant dat wenst.

Van opleiding tot onderhoud

Johan Cuypers legt uit hoe die 360°-service er concreet uitziet in het geval van warmtepompen. “Een installateur kan bij ons opleidingen volgen over alle warmtepompen die we in ons gamma hebben. Die opleidingen behelzen zowel de praktische als theoretische kant. Wanneer hij dan wenst over te gaan tot aankoop van een warmtepomp voor een bepaald project, kunnen wij voor hem eerst een voorstudie doen om te bekijken of een warmtepomp wel mogelijk is. Die voorstudie is vooral relevant in de renovatiemarkt, want ketelvervanging vertegenwoordigt het grootste marktpotentieel voor warmtepompen. We berekenen dan of de warmtepomp geschikt is voor de bestaande afgiftesystemen. Dat zijn meestal radiatoren en die zijn natuurlijk niet ontwikkeld voor lagetemperatuursystemen zoals een warmtepomp. Daarom is zo’n studie, waarin rekening wordt gehouden met parameters als de aanwezige isolatie en het gewenste klimaatcomfort per ruimte, heel belangrijk.”

“Als dan blijkt dat een warmtepomp kan, dat kan ook in een hybride installatie zijn, dan gaan we die juist dimensioneren en bezorgen we de eindklant een gedetailleerd rapport met de geschatte energiekost en een raming van de terugverdientijd. Vervolgens gaan we op vraag van de installateur mee wanneer hij het toestel voor de eerste keer gaat plaatsen. Als hij dat wil, kunnen wij daarna instaan voor het jaarlijkse of tweejaarlijkse – afhankelijk van het model – onderhoud. In de particuliere markt garanderen wij mensen die een service contract met ons hebben afgesloten voorrang. We staan er dan binnen de 48 uur, ook ’s nachts. Je merkt: het gaat echt om een service van a tot z.”

Over dat onderhoud wil Johan De Cuyper nog iets kwijt. “Er heerst een beetje een verkeerde perceptie in de markt dat warmtepompen minder onderhoud nodig hebben dan klassieke ketels, omdat ze geen roetfilter hebben. Maar ook het verdampingsrooster in een warmtepomp moet altijd heel proper zijn. En er moeten ook verplicht dichtheidsproeven gedaan worden om te verzekeren dat het koelgas in de installatie blijft. Ook die testen kunnen wij desgewenst voor onze rekening nemen.”

De hoofdzetel van Weishaupt in Anderlecht.

Call to action voor overheid

De algemeen directeur Belux richt zich ook nog graag even tot de Belgische overheid. “Toen in 2022 de energiecrisis woedde, wilde iedereen in ons land ineens een warmtepomp. Maar vandaag zit de gasprijs in België weer stilaan op het niveau van voor de crisis en stellen Belgen de switch naar elektrische systemen weer even uit. Op die manier gaan we er nooit in slagen fossiele brandstoffen vaarwel te zeggen tegen 2050. Onze regering kan daar iets aan doen door gas niet langer te subsidiëren en wat minder taksen te heffen op elektriciteit – in België zit 80% van de energieheffingen in de elektriciteitsfactuur. Het subsidiëren van gas had destijds het nobele doel energie betaalbaar te maken voor iedereen, maar de maatregel remt nu dus wel de Belgische energietransitie. In Europa is elektriciteit gemiddeld slechts 2,5 keer zo duur als gas en het is bewezen dat bij dat gemiddelde warmtepompen een goeie terugverdientijd hebben. Naar die verhouding moeten we dus ook in België evolueren”,
besluit hij.   

Weishaupt – Standnummer 1

Heeft u vragen over artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Weishaupt NV.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Adres Paepsemlaan 7
1070 Brussel
België
E-mailadres info@weishaupt.be Website weishaupt.be

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?