Mostra Convegno Expocomfort (MCE), ’s werelds grootste tweejaarlijkse beurs op het gebied van installatietechniek, airconditioning en hernieuwbare energie voor de woning-, industrie- en utiliteitsbouw, keert na de zomereditie van 2022 terug naar haar gebruikelijke winterschema. De 43ste editie van de beurs, van 12 tot en met 15 maart 2024 in de Fiera Milano in Milaan, zit vol nieuwe formats, van prijswedstrijden tot nieuwe mogelijkheden voor exposanten, in lijn met de visie organisator van RX.
MCE is de meest prestigieuze beurs ter wereld voor bedrijven in de sector van HVACR, hernieuwbare energie en energie-efficiëntie. De beurs wordt georganiseerd door RX, dat zich toelegt op het genereren van business voor individuen, gemeenschappen en organisaties en alles samen ongeveer 400 events in 22 landen en voor 42 sectoren uit de industrie organiseert, steeds met de bedoeling een positieve impact op de samenleving te genereren.
De 43ste editie van MCE, met ‘Beyond Comfort’ als thema, besteedt extra aandacht aan onder andere slimme technologie en waterstoftoepassingen. Volgens de laatste cijfers hebben al ruim 1.300 bedrijven zich aangemeld als standhouder en is daarmee 90% van de tentoonstellingsruimtes al bezet – sommige zijn zelfs al volgeboekt. 55% van die exposanten komt uit het buitenland.
De beurs werd voor haar 43ste jaargang in een nieuw jasje gestoken. Een van de nieuwigheden is de introductie van de zogenaamde MCE Excellence Awards – Efficiency & Innovation 4 Transition Goals, prijzen die worden uitgereikt voor componenten, systemen en technologieën die de energie- en milieutransitie helpen te versnellen in overeenstemming met de doelstellingen in de Agenda 2030 van de Verenigde Naties, die dateert van 2015.
Ook de Water Prix is een noviteit op de beurs. Die wedstrijd, georganiseerd in samenwerking met Aqua Italia en ANGAISA, focust op intelligent watergebruik. Elke dag vallen er smartphones, draadloze hoofdtelefoons en Amazonvouchers te winnen. Bij de laatste trekking wordt een weekend in het Bandiera Blu-resort verloot, het meest milieuvriendelijke resort van Italië.
Om de economische groei en de marktpositie van Italiaanse bedrijven op buitenlandse markten te bevorderen, zorgde Italië er samen met beIT, het bedrijf achter een mediacampagne gericht op het promoten van ‘Made in Italy’ ter ondersteuning van de Italiaanse export en de internationalisering van de nationale economie, voor dat 120 geselecteerde buitenlandse professionals uit 43 landen wereldwijd de beurs bijwonen. Hun aanwezigheid moet leiden tot beloftevolle samenwerkingen met de exposerende bedrijven.
Uiteraard biedt MCE ook een omlijstend programma met leerrijke congressen, workshops en andere evenementen. Hoogtepunten zijn onder andere de presentatie van het tiende CRESME-rapport over de installatiebranche en lezingen van de EHPRA en de REHVA.
“De slogan ‘Beyond Comfort’ toont dat we de drang naar duurzaamheid bij RX serieus nemen,” aldus Massimiliano Pierini, managing director van RX Italy. “We geloven dat het onze verantwoordelijkheid is om het voortouw te nemen in het koolstofvrij maken van de evenementenbranche. We doen er alles aan om de CO2-uitstoot in ons bedrijf en tijdens onze evenementen aanzienlijk te reduceren. Daarom zijn we ook stichtend lid van de Net Zero Carbon Events Pledge. We streven naar een netto-nulemissie in 2040 en in een eerste fase een reductie van 50% tegen 2030. Gezien de complexiteit van onze toeleveringsketen en de uitstoot die gepaard gaat met het organiseren van een beurs, is die duurzame toekomst alleen mogelijk als we daaraan met de volledige sector werken. Om ervoor te zorgen dat we die cruciale doelstelling behalen, is MCE ontworpen en geïmplementeerd in overeenstemming met de ISO 20121:2013-certificering voor een duurzame organisatie van beurzen en events.”