Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Cloudplatform meetspecialist laat EPB-attesten voortaan rechtstreeks door Leefmilieu Brussel aanmaken
De verandering maakt het de installateur makkelijker.

Cloudplatform meetspecialist laat EPB-attesten voortaan rechtstreeks door Leefmilieu Brussel aanmaken

Installateurs in Brussel die werken met de laatste versie van Testo Pro+, het cloudplatform van specialist in elektronische meetapparatuur Testo, zullen na het ingeven van de meetresultaten van een verwarmingsinstallatie of klimaatregelingssysteem voortaan een EPB-attest ontvangen dat gemaakt werd door Leefmilieu Brussel en niet langer door de Testo-tool zelf. 

De nieuwe werkwijze wordt automatisch in de Testo Pro+-app doorgevoerd met de software-update naar versie 8.0.

De applicatie Testo Pro+ maakte tot voor kort na de installatie, de controle of het onderhoud van een verwarmingsinstallatie of klimaatregelingssysteem in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zelf een EPB-attest – EPB-periodieke controle, EPB-oplevering, EPB-diagnose verwarming of EPB diagnose klimaatregeling – aan in de cloud, waarna de installateur dat nog zelf naar Leefmilieu Brussel moest sturen ter validatie. Om het de installateur makkelijker te maken, zorgde Testo er enige tijd geleden voor dat dit doorsturen via de Testo Pro+-app kon gebeuren en niet langer per e-mail moest. Nu komt er een nieuwe verandering in Brussel die de zaken nog verder vergemakkelijkt, zowel voor de installateur als voor Testo zelf. De meetspecialist stelde de installatiesector daar eind februari van op de hoogte in een webinar, te herbekijken op YouTube via de zoekterm ‘webinar integratie Brussel Leefmilieu Testo Pro+’.

De verandering houdt in dat Testo voortaan niet langer zelf een EPB-attest aanmaakt wanneer de installateur de meetdata ingeeft in de Testo Pro+-app, maar die digitale informatie rechtstreeks doorstuurt naar Brussel Leefmilieu, dat het attest op basis van die info zelf aanmaakt en doorstuurt naar het account van de Testo Pro+-gebruiker – of hem laat weten waarom het attest niet kon worden aangemaakt. Op die manier hoeft de installateur het attest niet langer zelf nog te bezorgen aan Leefmilieu Brussel. In Vlaanderen heeft de Testo Pro+-app al een soortgelijke integratie met het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap.

In de 8.0-versie van de Testo Pro+-tool werden enkele functies aangepast om de nieuwe workflow te faciliteren.

Identificatienummer invoeren

De nieuwe werkwijze wordt automatisch in de Testo Pro+-app doorgevoerd met de software-update naar versie 8.0. Die is beschikbaar in zowel de App Store van Apple als in de Google Play Store. Wie automatische updates heeft aanstaan op zijn telefoon of tablet, hoeft zelf uiteraard niets te ondernemen, al wordt zo’n automatische update ook maar periodiek uitgevoerd.
Testo moedigt de gebruiker van Testo Pro+ aan die nieuwste versie zo snel mogelijk te installeren. Let wel: voor het gebruik van de nieuwste software­versie is het noodzakelijk dat gebruikers hun identificatienummer, verstrekt door Brussel, in hun account invoeren. Dat is een cruciale stap om ervoor te zorgen dat de digitale informatie correct wordt gekoppeld aan de juiste gebruiker.

Verbeterde adresopzoeking

In de 8.0-versie van de Testo Pro+-tool werden enkele functies aangepast om de nieuwe workflow te faciliteren. Zo is er de verbeterde adresopzoeking die de installateur voortaan enkel nog adressen voorschotelt zoals die officieel gekend zijn bij het Brussels Gewest, met nauwkeurigere adresgegevens op het uiteindelijke attest als gevolg. Daarnaast omvat het digitale attesteringsproces voortaan een reeks valideringen: ofwel levert Leefmilieu Brussel een attest af, ofwel laat het de installateur weten wat de inconsistenties in de metingen zijn die hebben geleid tot het weigeren van het attest. Hij kan die dan corrigeren en de meetresultaten opnieuw indienen. 

Livedemo te herbekijken

Voor wie dit allemaal te technisch klinkt: het webinar van Testo bood ook een livedemonstratie die een en ander praktisch verduidelijkte. Testo benadrukt ook dat vragen en feedback over de verandering in de app altijd welkom zijn, per e-mail of telefonisch.   

Heeft u vragen over artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Testo NV/SA.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Adres Industrielaan 19
1740 Ternat
België
Telefoonnummer +32 (0)2 582 03 61 E-mailadres info@testo.be Website testo.com/nl-BE/

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?