Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
GROHE – pionier in duurzame transformatie en innovatieve oplossingen

GROHE – pionier in duurzame transformatie en innovatieve oplossingen

  • Als onderdeel van het wereldwijde initiatief stuurt GROHE de transformatie naar duurzaamheid op basis van de 17 VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling.
  • De Duitse duurzaamheidsprijs 2021 is een eerbetoon aan de inzet van GROHE voor efficiënt gebruik van hulpbronnen binnen de waardeketen en de duurzaamheidsimpact van GROHE blue.
  • Het sanitaire merk benadrukt: Duurzaamheid moet worden opgevat als een ononderbroken, nooit eindigende reis.
  • Sinds april 2020 is GROHE een van de eerste toonaangevende fabrikanten in de sanitairindustrie die CO2-neutrale producten produceert. 

Hieronder de GROHE-kortfilm die deel uitmaakte van het wereldwijde duurzaamheids- en klimaatbeschermingsinitiatief “50 Sustainability & Climate Leaders”, waarvoor GROHE werd gekozen.

“Wij bij GROHE hebben een doe-het-zelfmentaliteit: we praten niet te veel, we implementeren gewoon”, zo beschrijft Thomas Fuhr, Leader Fittings LIXIL International en Co-CEO Grohe AG, in een documentaire hoe duurzaamheid wordt geïmplementeerd en vertaald in concrete acties bij GROHE.

De kortfilm maakt deel uit van het wereldwijde duurzaamheids- en klimaatbeschermingsinitiatief “50 Sustainability & Climate Leaders”, waarvoor GROHE samen met 49 andere internationale bedrijven is gekozen. Als pioniers in hun respectievelijke industrieën laten de geportretteerde bedrijven zien hoe zij zich actief inzetten voor een duurzame toekomst, gebaseerd op de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, en daarmee ook anderen willen inspireren om hun voorbeeld te volgen. Om van duurzaamheid de kern van hun bedrijfsactiviteiten te maken en om daarnaast te illustreren hoe ze deze transformatie als een economische kans zien, steunt GROHE op enkele mijlpalen inzake duurzaamheid en innovatieve aanpak die ze gedurende hun 20-jarig bestaan reeds verwezenlijkten. 

Het feit dat GROHE zo’n effectieve bijdrage levert aan de gehele waardeketen en bovendien consumenten in staat stelt om duurzaam te leven, werd ook beloond door de jury van de German Sustainability Award. Zij eerden het merk daarmee zowel in het transformatieveld “Resources” als in de “Design” categorie met het watersysteem GROHE Blue. 

“Ons één van de belangrijkste duurzaamheidsprijzen in Europa toekennen als appreciatie voor al onze inspanningen, eert ons in hoge mate. Bij GROHE draait alles om de meest waardevolle en tegelijkertijd meest schaarse hulpbron: water. Het moet voor ons dan ook vanzelfsprekend zijn om te handelen op een manier die grondstoffen spaart en onze ecologische voetafdruk minimaliseert”, zegt Thomas Fuhr.

Achter de schermen van GROHE’s duurzaamheidsmanagement 

De basis van vooruitgang op vlak van duurzaamheid is vooral de moed om nieuwe wegen te durven inslaan. Fundamentele veranderingen zoals die die GROHE de afgelopen 20 jaar heeft geïnitieerd, impliceren de noodzaak om uitdagingen aan te gaan. Dat alles is gestoeld op samenwerking: GROHE implementeert duurzaamheid op alle gebieden. Het begint bij de productontwikkeling, die plezier combineert met een ecologische benadering door middel van technologieën zoals EcoJoy: het waterverbruik wordt tot de helft gereduceerd terwijl het comfortniveau gelijk blijft. Met zijn 160 medewerkers, onderzoekt en ontwikkelt het centrum op de Hemer-site voortdurend nieuwe innovaties en benaderingen om in de toekomst nog milieuvriendelijkere producten en oplossingen te creëren. Dat stelt de consument in staat om zijn dagelijks leven zo gemakkelijk mogelijk te verduurzamen. De focus ligt echter niet alleen op het gebruik van water- en energiebesparende producten – de productie ervan wordt ook voortdurend geoptimaliseerd vanuit het oogpunt van duurzaamheid.

Sinds april 2020 is GROHE een van de eerste toonaangevende fabrikanten in de sanitairindustrie die CO2-neutrale producten produceert. Met een recyclingpercentage van meer dan 90 procent nadert het merk een circulaire economie. Initiatieven zoals “Less Plastic” dragen in het bijzonder bij aan het behoud van hulpbronnen en het vermijden van afval. In het kader van dit initiatief zijn al 23,5 miljoen plastic verpakkingsmaterialen bespaard – een eerste mijlpaal op weg naar het doel om uiteindelijk in maart 2021 alle plastic materialen uit productverpakkingen te bannen. De strijd tegen het wereldwijde probleem van kunststofafval wordt aangevuld met GROHE Blue. Het watersysteem, en tevens  winnaar van de German Sustainability Design Award 2021 in de categorie “Icons”, biedt gekoeld, gefilterd en desgewenst koolzuurhoudend water rechtstreeks uit de keukenkraan – waardoor plastic flessen overbodig worden.

“Hoewel we de afgelopen jaren veel hebben bereikt, zijn we ons ervan bewust dat we ons engagement moeten blijven versterken om de toekomst van het water op een duurzame manier vorm te geven. Voor ons is duurzaamheid een continu proces dat we moedig moeten voortzetten. Ik ben er trots op dat we dit als team doen en dat elk individu bij GROHE zijn bijdrage levert. Alleen zo kunnen we de weg vrijmaken voor een duurzame economie, de wereldwijde uitdagingen aangaan en de levenskwaliteit van de mensen verbeteren”, aldus Fuhr. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?