Dat is hard nodig, want anno 2020 heeft nog steeds 1 op de vier mensen geen toegang tot een basistoilet. Vooral jonge kinderen zijn hierdoor getroffen. Make a Splash!, het partnerschap tussen UNICEF en Lixil, de Japanse wereldleider op gebied van sanitair waar o.a. GROHE deel van uitmaakt, helpt gezinnen wereldwijd aan een schone en veilige leefomgeving door hen toegang te geven tot betaalbare sanitaire voorzieningen en betere hygiënefaciliteiten.
GROHE BeNeLux draagt het initiatief een warm hart toe. Dit resulteert in een ingezameld bedrag van maar liefst € 141.000 dankzij de voorbije campagne. Met dit bedrag zal UNICEF inzetten op verschillende projecten om de doelstellingen van Make a Splash! te realiseren én bijdragen aan de ontwikkeling van de toekomstige sanitaire economie.
Wereldwijd hebben 2 miljard mensen geen toegang tot sanitaire basisvoorzieningen zoals een toilet of zuiver water om hun handen te wassen. In de minst ontwikkelde landen ter wereld gaat dit over maar liefst 75% van de plaatselijke bevolking. Bovendien hebben 900 miljoen kinderen geen proper water en zeep op school, terwijl je handen wassen met water en zeep één van de goedkoopste en meest effectieve manieren is om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen. Dit is sinds COVID-19 alleen nog maar belangrijker geworden.
UNICEF en GROHE BeNeLux zijn erg trots op het behaalde resultaat van de afgelopen lokale Make a Splash!-campagne. Het ingezameld bedrag van € 141.000 overschrijdt niet alleen het vooropgestelde doel, het overtreft ook alle verwachtingen. UNICEF en GROHE BeNeLux bedanken dan ook uitdrukkelijk hun klanten en medewerkers die allen bijdroegen aan dit resultaat.
Dankzij het ingezamelde bedrag kunnen volgende projecten gerealiseerd worden:
· Bij 2.500 kinderen kan thuis een SATO toilet geïnstalleerd worden.
· Zo’n 1.125 meisjes kunnen toegang krijgen tot een schoon en veilig toilet op school. Hierdoor kunnen ze ook tijdens hun puberteit hun onderwijs verderzetten.
· 10 landelijk gelegen scholen kunnen toegang krijgen tot toiletten en zuiver water.
· Meer dan 10.000 (kwetsbare) kinderen kunnen les krijgen over gezonde toiletgewoonten.
Duidelijke doelstellingen
Het Make a Splash!-initiatief draagt bij aan de doelstelling van de Verenigde Naties om eenieder toegang te geven tot een degelijk toilet tegen 2030, en daardoor de kindersterfte door slechte en of ontbrekende sanitaire voorzieningen drastisch te verminderen.
Daarnaast heeft UNICEF als doelstelling om via hun programma’s tegen 2021 60 miljoen mensen toegang te geven tot sanitaire basisvoorzieningen. Dankzij het Make a Splash!-partnerschap met LIXIL kan dit opgetrokken worden tot 250 miljoen mensen.
Geen eenmaling initiatief
Deze actie van GROHE is niet eenmalig. Het doel van GROHE BeNeLux is om in de toekomst verder in te zetten op acties en campagnes om projecten als Make a Splash!-te ondersteunen.