Sinds Fred Vanderbeke in 1983 Linum oprichtte als eenmanszaak, gericht op toebehoren voor koel- en vriesinstallaties, is er heel wat veranderd in het bruisende bedrijf uit Kuurne. Linum Group telt vandaag de dag ca. 130 medewerkers, meer dan 6.800 klanten en een sterk gevarieerd gamma, waardoor Linum Group intussen in uiteenlopende sectoren een sterke reputatie heeft opgebouwd. Kwaliteit op vlak van advies, voorraad en service: dat zijn de drie cruciale pijlers waarop de werking van Linum Group is gebaseerd.
“We noemen onszelf graag distributeur in plaats van groothandel”, zegt Robbie Naessens, Marketing Manager bij Linum Group. “We hebben kwaliteitsvolle relaties opgebouwd met gerenommeerde kwaliteitsmerken. Daar komt veel expertise, kennis en wederzijds vertrouwen bij kijken. Daarom investeren we veel tijd in interne opleiding, zodat onze werknemers de producten en de markt door en door kennen. Alleen zo kunnen ze deskundig advies en degelijke service verlenen aan onze klanten.” Linum Group bestaat dan ook uit verschillende onderdelen, elk met hun eigen naam: Prihoda heeft naam gemaakt in de textielkanalen (airsocks), Fermod richt zich op koelmeubelbeslag, en Plastibac is gespecialiseerd in kunststof ladingdragers. Linum Europe is – op Europees vlak – distributeur van non-food horeca equipment, installatiematerialen voor koel- en vriestechnieken, airconditioning- of luchtverversingsinstallaties en grootkeukens. Onder de merknaam Alixo biedt het bedrijf een aantal belangrijke HVAC-componenten aan, zoals muurkonzolen, wand- & dakdoorvoeren, harde drainpipes, rubbersokkels en toebehoren. He t gamma van Linum Europe blijft gestaag uitbreiden: Inoac, MaxiPro, Rodigas, Armacell…, en sinds kort ook de condenswaterpompen van Sauermann. “Daarmee bieden we nu deze producten van de drie grote merken op de markt aan. Eerder hadden we al de toppers Blue Diamond Pumps en Aspen Pumps in het gamma. Zo hebben we stilaan een volwassen aanbod in de HVAC-markt”, zegt Naessens .
Linum Group wil dicht bij de klanten staan. Naessens: “Onze mensen op de baan zijn te allen tijde beschikbaar voor onze klanten. We maken er een gewoonte om desgewenst al voor de uitvoering zelf op de werf aanwezig te zijn en besteden veel tijd aan de voorstudie. Dat is geen overbodige luxe. Denk maar aan maatwerk, zoals de Prihoda airsocks of Big Foot Systems, de stevige sokkels voor het veilig bevestigen van bijvoorbeeld luchtbehandelingsgroepen op een dak. Hierbij mogen we niets aan het toeval overlaten. De voorstudie houdt daarom rekening met bijvoorbeeld het daktype, het maximaal toegelaten gewicht en de windbelastingen. Dankzij onze jarenlange ervaring in de markt weten we hoe we onze klanten op de juiste manier kunnen bijstaan. De installateur verwacht dat ook van ons: hij waardeert een distributeur die de nodige berekeningen kan maken.” Een andere bekommernis van de meeste installatiebedrijven, is de mogelijkheid van een snelle levering. Daarom wil Linum Europe bovenal een voorraadhoudende distributeur zijn. “Dat is ons paradepaardje. Het is ons streefdoel elke standaardbestelling de volgende werkdag al bij de klant te leveren. Dat is een ingrijpende logistieke operatie, maar onze organisatie laat toe om dit te ambiëren.” Bovendien is het klantenbestand van Linum Europe bijzonder divers, zegt Naessens: “We bedienen niet enkel de grote installatiebedrijven en grote projecten. Ook de startende zelfstandige kan eenvoudig bij ons terecht.”
Tijdens de coronacrisis heeft Linum Europe van de nood een deugd gemaakt: de firma maakte gebruik van de verplichting om meer vanop afstand te werken om de webshop op punt te stellen. “Deze is nu nog stabieler en performanter geworden. We mikken met onze e-shop op een complete klantbeleving, zodat de klant op een snelle en eenvoudige wijze kan bestellen wat hij nodig heeft”, aldus Naessens.
Neem dan rechtstreeks contact op met Linumgroup / Prihoda.
Contact opnemen