ENGIE Solutions werkt op twee assen: duurzaamheid en smart buildings, twee zijden van dezelfde munt: ‘Het ene hangt samen met het andere. Alles komt neer op het aanbieden van zoveel mogelijk comfort aan een zo laag mogelijk verbruik’, klinkt het.
Het is de wil van ENGIE om alle knowhow van de Groep op het gebied van energie en energie-efficiëntie te mobiliseren en om oplossingen te bieden aan bedrijven, industrieën en lokale overheden. Om nog beter aan hun verwachtingen te voldoen, herpositioneert ENGIE zijn B2B-dienstenaanbod in België en ontwikkelt het zijn organisatie. De drie dienstenbedrijven (ENGIE Fabricom, ENGIE Cofely en ENGIE Axima en hun filialen) bundelen voortaan hun krachten onder één merk: ENGIE Solutions. Dit nieuwe merk biedt B2B-klanten één aanspreekpunt en een combinatie van efficiënte, duurzame en op maat gemaakte oplossingen. “De structuur was te complex en ging ten koste van de efficiëntie”, zegt Jonas Segers, Account Manager bij ENGIE Solutions. “De oprichting van ENGIE Solutions heeft als doel om alle competenties in het bedrijf te bundelen en de klant centraal te plaatsen.” ENGIE Solutions is niet langer georganiseerd op basis van bedrijfsactiviteiten, maar op basis van de drie belangrijkste segmenten van B2B-klanten: de publieke, industriële en tertiaire sector.
ENGIE Solutions wil onder andere bedrijven helpen om werk te maken van duurzame gebouwen, met maximaal comfort voor de gebruikers. Die doelstelling hangt nauw samen met de energietransitie, stelt Stegers: “We willen klanten helpen om minder CO2 uit te stoten. Door onze brede waaier aan activiteiten en expertises, kunnen we een rol spelen in het gehele proces, van design en engineering tot installatie en onderhoud van het gebouw. Dit stelt ons in staat om klanten bij te staan en de gehele levenscyclus van een gebouw op een duurzame en kostenvriendelijke manier te benaderen.”
“Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om een rol te spelen in de energietransitie. In België zijn gebouwen immers verantwoordelijk voor om en bij de 30 procent van de totale CO2-uitstoot”, vervolgt Segers. “Onze expertise laat ons toe om onze klanten heel wat oplossingen op maat aan te bieden, zodat hun CO2-uitstoot én hun energieverbruik dalen. We merken ook dat steeds meer bedrijven hier naar vragen.”
De focus op duurzaamheid is dan weer hecht verbonden met een ander actueel onderwerp: smart buildings. “Als je weet wat er in een gebouw speelt, kan je het gebouw beter beheren”, zegt Segers. “Via sensoren kan je beter meten, detecteren en bewaken waardoor je winsten kan boeken op vlak van energieverbruik of onderhoud van technische installaties. ‘Smart maintenance’ is een thema waar we op gaan focussen en dat grote efficiëntiewinsten toelaat. Door goed te meten kan je een gebouw en het energieverbruik volledig afstemmen op de noden van de gebruikers.”
ENGIE Solutions mikt niet alleen op een slim energie- en gebouwbeheer, maar ook op doorgedreven facility management. In tijden van corona wint dit onderwerp aan belang. “Zo kunnen werkplekken op een slimme manier gemanaged worden. Werknemers kunnen bijvoorbeeld een werkplek of vergaderzaal reserveren. Op basis daarvan kunnen enkel de nodige verdiepingen worden verwarmd , kunnen er het exacte aantal benodigde broodjes gereserveerd worden, en kan de kuisafdeling efficiënt aangestuurd worden. Alles komt neer op het analyseren van deze gebouwdata om uiteindelijk een slimme ervaring te kunnen aanbieden aan de gebruikers van een gebouw. Dat is de essentie van smart buildings: het verhogen van het comfort en het verbeteren van de gebouwprestatie”, aldus Segers.