Tenzij de klant het anders vraagt, werkt Kong Technics uit Hove, installateur van totaaloplossingen op het vlak van HVAC en sanitair, altijd met de warmtepompen van Bosch Home Comfort. Volgens Kevin Smets, zaakvoerder van Kong Technics, zijn de redenen daarvoor niet louter technisch van aard. “Ook met zijn dienst na verkoop en eigen studiedienst maakt de fabrikant echt het verschil”, vertelt hij.
We spreken Kevin Smets wanneer hij met Kong Technics net een project heeft afgerond dat volgens hem de meerwaarde voor zijn bedrijf van samenwerken met Bosch Home Comfort mooi illustreert. “Het betreft het woonproject Hoogland in Halle, een ontwikkeling van Living Stone. Daarin hebben we alle 37 appartementen voorzien van een lucht-waterwarmtepomp van Bosch, de Compress 3400i. De appartementen met links, rechts en boven een buur kregen een buitenunit met een vermogen van 4 kW, de andere een met een vermogen van 6 kW”, vertelt hij. “De binnenunit is in elk appartement dezelfde. En het is die binnenunit die in dit project echt het verschil heeft gemaakt. Dankzij zijn compacte vorm en aansluitpunt aan de bovenkant, paste die in de kleine technische ruimte. De meeste fabrikanten voorzien een aansluiting aan de achterkant van de binnenunit, waardoor je meer ruimte nodig hebt om de unit te plaatsen. En die hadden we in dit project dus absoluut niet.”
Maar ook omwille van hun prestaties werkt Kong Technics al meer dan twintig jaar met de warmtepompen van Bosch Home Comfort. “Ze voldoen aan de hoogste eisen op het vlak van energie-efficiëntie en zijn zonder meer futureproof”, aldus Kevin Smets. “Steeds meer klanten staan stil bij die zaken.”

De redenen voor de loyaliteit van Kong Technics aan Bosch Home Comfort zijn echter niet enkel en alleen technisch van aard. Kevin Smets: “Voor mij is een goeie dienst na verkoop even belangrijk als productprestaties. En die heeft Bosch. Een telefoontje naar de vertegenwoordiger van het bedrijf blijft nooit onbeantwoord en de technische dienst komt altijd meteen met een antwoord wanneer we met een vraag zitten. Maar eigenlijk moeten we zelden een beroep doen op die technische dienst; in de Bosch EasyService-app vind je de oplossing voor zowat elke mogelijke foutcode terug.”
Ook de mogelijkheid om een beroep te doen op de fabrikant voor de inbedrijfstelling van de warmtepompen, schat Kevin Smets naar waarde. Hij maakt er dan ook consequent gebruik van. “Wij hebben daar niet altijd de tijd voor. En ik heb zelf een certificaat in koeltechniek, maar kan me voorstellen dat die service van Bosch Home Comfort voor HVAC-installateurs zonder zo’n certificaat ook meerwaarde heeft.”
Voor onze klanten, die daarvoor slechts een kleine meerprijs betalen, biedt een inbedrijfstelling van de warmtepomp door Bosch zelf ook een groot voordeel: de fabrikant biedt drie jaar extra onderdelengarantie op de standaard wettelijke garantie van twee jaar wanneer het de warmtepomp zelf in bedrijf stelt.”

Tot slot wil Kevin Smets ook nog de studiedienst voor warmtepompen van Bosch aanhalen. “Daar kan je als installateur vrijblijvend een beroep op doen wanneer je zelf geen tijd of niet genoeg kennis hebt voor de studies die bij de installatie van een warmtepomp komen kijken, zoals een warmteverliesstudie, een hydraulische afgifte-analyse, een akoestische geluidstudie … Niet elke warmtepompfabrikant biedt zo’n dienst aan. Ook dat is dus een echte meerwaarde”, besluit hij.