Het flexibele voedingssysteem voor laadpalen Podis® van Wieland Electric opent deuren voor installateurs en eindgebruikers. Zowel op vlak van prijs als op vlak van installatiegemak en flexibiliteit scoort het systeem hoog, doordat tot wel tien laadpalen op een vlakbandkabel in het systeem kunnen worden aangesloten.
Vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens in België elektrisch rijden. Daardoor stijgt het aandeel van elektrische wagens op de straten nu al enorm, en moet de infrastructuur dus volgen. Laadpalen vormen een noodzakelijkheid, maar de integratie ervan is niet altijd even evident. Wieland Electric biedt met Podis® een flexibele, makkelijk te installeren laadoplossing.
“In vergelijking met andere systemen is het heel eenvoudig”, legt Koen Notelaers van Wieland Electric uit. “We plaatsen één vlakbandkabel en sluiten daar makkelijk tien laadpalen op aan.” Het Podis®-systeem werkt anders dan bijvoorbeeld snelladers. “Je moet niet het volle vermogen zetten op elke laadpaal bij Podis®. Dit is meer geschikt voor een bedrijfsgebouw, winkel of een appartementenblok. Daar kan je dan 10 laadpalen plaatsen met een kabel. En dan kan je uitbreidingen doen waar het nodig is.” Voor de installatie van het systeem is er zelfs geen kabelgoot of draadgoot nodig. De hele installatie kan zo aan de muur worden bevestigd. Elke laadpaal, ongeacht merk of type, kan aangesloten worden op het systeem.
En die flexibiliteit biedt voordelen, weet ook Koen Notelaers. “Aan een bedrijfsgebouw kan ik me voorstellen dat ze onmiddellijk vijf laadpalen zetten. In een appartementsgebouw kan het zijn dat er 10 plaatsen zijn, maar slechts 3 bewoners met een elektrische wagen. Dan zet je daar nog niet meteen 10 laadpalen, maar wel over de hele lengte de vlakbandkabel. Voor de mensen met een elektrische wagen wordt er dan een aftakking gezet en de laadkabel aangesloten.” Wanneer er later nog elektrische wagens aan het wagenpark worden toegevoegd, is een nieuwe laadpaal snel geïnstalleerd. Daarvoor moet er zelfs geen aanpassing aan de elektrische kast meer gebeuren.
Installateurs zijn dan ook erg tevreden over het systeem. “Het beantwoordt aan hun vragen, en is eenvoudig en simpel”, getuigt Notelaers. Daarbij helpt natuurlijk dat het alternatief voor het systeem, waarbij elke laadpaal apart gevoed wordt, erg duur is. “We horen van installateurs dat mensen vaak verrast zijn door de hoge prijs na een offerte met aparte laadpalen. En dan komen ze met het alternatief bij ons. Bovendien kan de elektrische kast het vaak ook niet aan om elke laadpaal apart volledige capaciteit te geven.”
Met het Podis®-systeem heeft niet elke laadpaal op elk moment het volledige vermogen. “Het is niet zoals aan de autostrade, dat je aankomt met 10 à 20% en dat je snel tot 80 of 90% moet geraken. Je komt in de avond toe, en dan heb je tot de volgende ochtend aan de laadpaal. Het is dan ook een andere oplossing dan snelladen.” Snelladen is dan ook niet altijd nodig. “Niemand komt ’s avonds toe aan zijn appartement en zegt dat ie binnen een halfuur volledig opgeladen moet zijn. Als de elektrische auto snel opgeladen moet zijn, gaan mensen naar een snellader in de buurt.”
De hoeveelheid elektriciteit die naar de specifieke auto’s gestuurd wordt, wordt via software verdeeld. Die software houdt rekening met de verschillende status van de batterijen.