Linum Europe is al 42 jaar een vaste speler in de installatiesector. Opgericht in 1983 in Kuurne als eenmanszaak voor koeltechnische installatiematerialen, groeide het bedrijf uit tot een internationale verdeler van toebehoren voor koeltechniek-, HVAC- en grootkeukenprojecten én toepassingen in de voedingsindustrie. “Ondanks die groei zijn we altijd blijven vasthouden aan ons familiale karakter en een direct contact met de installateur”, vertelt Robbie Naessens, chief marketing officer bij Linum Europe en al bijna dertig jaar in dienst bij het bedrijf.
“We zijn met Linum Europe, dat nog steeds 100% Belgisch is, vandaag actief in zeven Europese landen”, begint Robbie Naessens te vertellen. “We verdelen installatiematerialen en uitrusting voor HVAC- en koeltechnische installaties en grootkeukenbouw, met respectievelijk de divisies Linum hvac, Linum cool en Linum gastro. Daarnaast maken we ook wat zijsprongetjes, met specifiek toebehoren voor selfservice- en foodshops. We hebben vandaag ook enkele eigen huismerken en zijn dus niet louter meer verdeler maar ook fabrikant. Doorheen de jaren vormde Linum Europe met de bedrijven Prihoda, waarmee we textielkanalen leveren, Fermod, voor rekken en koeltechnisch deurbeslag, en Plastibac, dat kunststof bakken en pallets levert, de Linumgroup. En vorig jaar sloten we ook het Zweedse Luftexpressen in de armen, gespecialiseerd in componenten en accessoires voor HVAC-installaties. Linumgroup telt in totaal zo’n 150 werknemers.”
“Onze kernklanten zijn zowel kleinschalige installateurs als grotere installatiebedrijven in de domeinen die ik aanhaalde, maar ook constructeurs – bijvoorbeeld van horecameubilair in rvs.”

De chief marketing officer benadrukt dat Linum ondanks de doorgemaakte groei zijn familiale karakter altijd behouden heeft. “Dat was en is voor Linum Europe enorm belangrijk – hoewel geen evidentie in een sector waarin consolidaties en overnames veelvoorkomend zijn. Ik durf zeggen: iedereen kent iedereen binnen Linumgroup, over de grenzen heen. De talrijke teamevents en interne opleidingen zijn daar niet vreemd aan. En met een mooi netwerk van vertegenwoordigers zorgen we ervoor dat dat familiale ook voor onze klanten voelbaar is. Linumgroup is voor hen geen abstract gegeven, onze klanten kennen altijd een gezicht en naam en die persoon kunnen ze altijd contacteren indien nodig.”
Met die nabijheid maakt Linum Europe volgens Robbie Naessens het verschil. “Maar niet alleen daarmee”, zo stelt hij. “Veel concullega’s werken met lokale afhaalpunten. Dat doen wij met Linum Europe bewust niet. In de plaats daarvan hebben wij geïnvesteerd in een servicegericht vertegenwoordigersnetwerk, een zeer solide logistiek distributiecentrum en een complete e-shop. Wie voor 12 uur iets bestelt, via die e-shop of op de klassieke manier, zie zijn goederen dezelfde dag nog door ons verstuurd. Zo moet de klant zich niet verplaatsen naar een balie, wat tijdrovend is; zijn goederen staan de volgende dag netjes in zijn magazijn.”
“Daarnaast willen we ook met onze huismerken zoals CoolX, Alixo en Airli impact maken. Aanvullend op de A-merken komen we daarmee tegemoet aan specifieke vragen of opmerkingen uit de markt. En indien gewenst kunnen we de installateur ook het studiewerk, bijvoorbeeld voor draagstructuren voor koelgroepen, uit handen nemen. Dat doet ook zeker niet elke distributeur in-house.”

Ook de inspanningen van Linum Europe op het vlak van duurzaamheid wil Robbie Naessens graag aanhalen. “Zo is er de recente modal shift die we maakten voor onze voorgeïsoleerde koelleidingen van het merk INOAC die we importeren vanuit Azië. Die worden voortaan niet langer over de weg, maar via de binnenwateren van de Antwerpse haven naar het logistieke centrum in Zwevegem getransporteerd. Zo reduceerden we de CO2-uitstoot gelinkt aan het transport van de bewuste koelleidingen met 65%. Ook proberen we zoveel mogelijk in te zetten op het gebruik van gerecycleerde materialen in de producten die we aanbieden. Een van de vele voorbeelden daarvan zijn onze Alixo-antivibratiesokkels voor airco- en warmtepompinstallaties van het huismerk Alixo, die gemaakt worden van gebruikte auto-, vrachtwagen- en vliegtuigbanden. En tot slot is onze nieuwe hoofdzetel die we in 2021 in Kuurne gerealiseerd hebben uiteraard ook heel duurzaam, met onder meer textielkanalen – duurzaam omwille van hun energie-efficiëntie, lange levensduur en materiaalgebruik, geothermie en zonnepanelen.”
“Kortom,” besluit de chief marketing officer, “Linum Europe staat voor kwaliteitsvolle producten, betrouwbare leveringen en een service met een plus. We willen dat onze klanten slimme keuzes kunnen maken en zo ook weer impact kunnen maken op hún klanten. En dat over de grenzen heen.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Linumgroup / Prihoda.
Contact opnemen