Emissievrije voertuigen zijn de toekomst, de markt gaat elektrisch (EV’s), en de overgang naar een emissievrije maatschappij is in volle gang. Maar die groei stelt het laadnetwerk van ondertussen meer dan 100.000 laadpalen voor serieuze uitdagingen: robuust, slim en toekomstbestendig laden wordt dé voorwaarde voor een succesvolle energietransitie. Slimme laadinfrastructuur werkt pas als die afgestemd is op de verschillende soorten parkings: publiek, semipubliek en privaat.
Publieke parkings zijn voor iedereen toegankelijk: denk aan laadpalen in het centrum of langs de snelweg. Ze versnellen de EV-transitie, maar brengen ondertussen ruimtelijke en technische challenges mee (zoals netcapaciteit, vandalisme, piekbelasting en vaak niet transparante tariefstructuren). Om deze laadpunten efficiënter te maken, wordt er ingezet op deelmobiliteit en ‘overnight charging’, waarbij de EV ’s nachts word opgeladen. Ook zijn de snelladers niet overal even goed benut, de match tussen locatie en vraag vraagt aandacht.
Semipublieke laadpunten – bijvoorbeeld bij bedrijven, supermarkten of wooncomplexen – hebben dan weer meestal voorspelbare laadpatronen. Dankzij slimme software is load management hier efficiënter, maar transparante tarieven en goede afspraken over kostverdeling blijven een obstakel. Desondanks zijn er ook hier drempels. Het slim aansturen van de laadpunten is complex, de facturatie moet transparant zijn voor alle partijen, en de systemen moeten makkelijk te gebruiken en op te schalen zijn.
Tot slot zijn er private laadpunten voor bedrijfsvloten, zoals bussen, vrachtwagens en bestelwagens, genaamd depot laadpunten. Hier regelen Depot Management Systemen het laden slim en efficiënt, maar diversiteit in voertuigtypen, laadsystemen en veiligheidsvoorschriften maakt het technisch steeds complexer. Denk aan compatibiliteit van laadprotocollen en extra brandveiligheid bij grote batterijen.
Naast technologie zijn een duidelijke tariefstructuur en vlot onderhoud cruciaal. Laadpashouders mogen niet voor verrassingen komen te staan en storingen moeten snel opgelost worden. Ook bereikbaarheid voor grotere voertuigen vereist meer aandacht.
Vlaamse onderzoeksprojecten, zoals het project COOCK SE-MoRE (Smart Charging: E-Mobility meets Renewable Energy) tonen aan hoe belangrijk slimme laadoplossingen zijn voor de energietransitie. Door te investeren in technologie, samenwerking én slimme uitrol kan Vlaanderen de investeringskosten drukken, het net ontlasten en de emissievrije toekomst vorm geven.