Hét kennisplatform voor slimme & duurzame installatietechniek
15 jaar Installatie & Bouw

15 jaar Installatie & Bouw

Van bescheiden mediaplatform naar toonaangevende speler in de installatiesector

Het b2b-mediaplatform Installatie & Bouw, waar dit magazine onderdeel van uitmaakt, bestaat vijftien jaar. Wij spraken Matthieu Noppe en Pieter-Jan Vansteelandt naar aanleiding van die mijlpaal. In hun rol van bladmanager bewaken zij de inhoudelijke en productionele flow van Installatie & Bouw, van planning tot publicatie. Zij droegen dus in grote mate bij aan de evolutie van het platform van onbekende uitdager naar gevestigde én toonaangevende speler in de installatiesector.

Installatie & Bouw, onderdeel van Louwers Mediagroep, is vandaag een van de meest herkenbare, invloedrijke en multimediale spelers in de installatiewereld. Het mediaplatform gericht op b2b-communicatie begon vijftien jaar geleden echter klein en bescheiden.

Ook toen Mathieu Noppe tien jaar geleden bij Installatie & Bouw begon, had het platform nog lang niet de status van vandaag. “We moesten ons elke dag opnieuw bewijzen”, vertelt hij. “Maar doordat we zo dicht op het veld stonden, zagen we sneller dan anderen hoe sterk HVAC, sanitair en elektro naar elkaar toegroeiden.” 

Het vroegtijdig herkennen van die kruisbestuiving was de motor: het platform groeide uit tot een titel die niet alleen bereikt, maar vooral duidt. “Vandaag willen bedrijven onze partner worden omdat ze inzichten zoeken: welke trends moeten we volgen? Welke thema’s leven? Waar schuift de markt naartoe? Die adviserende rol maakt deel uit van ons DNA.”

15 jaar Installatie & Bouw 1
Mathieu Noppe: “We willen het eerste medium zijn waar de sector aan denkt.”

De grote ommezwaai

Een kantelmoment kwam er in 2021, wanneer de mediapakketten werden herdacht tot crossmediale formules waarin print, online en nieuwe formats elkaar versterken. “Dat was een enorme stap vooruit. Bedrijven verwachten sinds enkele jaren een duidelijker en consistenter traject, met een aanpak die niet langer uit losse onderdelen bestaat en een groter bereik heeft”, legt Mathieu Noppe uit. “Dat heeft ons gedwongen om onze aanpak te verdiepen. Vandaag combineren wij data-inzichten uit digitale campagnes, expertise uit honderden interviews en rondetafels, en praktijkkennis uit dagelijks contact met de markt. Het resultaat: een mediapartner die strategie en uitvoering verbindt.”

Informeren én verbinden

Voor Pieter-Jan Vansteelandt is de toekomst helder: Installatie & Bouw wil niet alleen informeren, maar vooral bruggen slaan. “De kennis ís er in de sector”, zegt hij. “Maar vaak zit ze op eilandjes: fabrikanten, groothandels, federaties … Tijdens gesprekken merk je dat de oplossingen bestaan, maar dat de dialoog ontbreekt. Dat is onze rol: partijen samenbrengen.”

Die ambitie past bij de vijf pijlers die Louwers Mediagroep de voorbije jaren uitbouwde: print, online, podcast, video en events. “Die pijlers laten ons toe om niet alleen verhalen te brengen, maar échte sectorbrede gesprekken te faciliteren”, verduidelijkt Pieter-Jan Vansteelandt. “We willen het platform zijn waar iedereen spontaan aan denkt bij een vraag of uitdaging in de installatiesector.”

15 jaar Installatie & Bouw 2
Pieter-Jan Vansteelandt: “Onze vijf pijlers laten ons toe om niet alleen verhalen te brengen, maar échte sectorbrede gesprekken te faciliteren.”

Het nieuwe jaarboek: een gids voor de sector

2026 markeert een nieuw hoofdstuk: Installatie & Bouw lanceert opnieuw een jaarboek, maar volledig heruitgevonden. Pieter-Jan Vansteelandt: “Het wordt geen product- of projectbundel, maar een echte installatiegids, een barometer van wat leeft in de sector in combinatie met de toekomstvisie van de belangrijkste actoren uit de installatiewereld. Geen advertenties, geen commerciële insteken, maar een inhoudelijke gids die de sector samenvat in één bewaarexemplaar. Want print blijft relevant wanneer je alles wil verzamelen. Dit wordt een boek om te bewaren en naar terug te grijpen.”

“Marketeers willen inzicht”

De evolutie is volgens de twee bladmanagers duidelijk: bedrijven worden kritischer, campagnes complexer, meetbaarheid belangrijker. “Marketeers willen inzicht”, zegt Mathieu Noppe. Ze willen weten waarom iets werkt, welke doelgroepen reageren en welke thema’s leven. Daarom willen we in de toekomst nog sterker inzetten op het zelf aanreiken van thema’s en redactionele invalshoeken. Niet alleen door te luisteren naar de markt, maar door klanten ook actief te ontzorgen in het denkwerk: wij brengen hen relevante onderwerpen, spelen in op sectortrends en vertalen evoluties naar concrete contentkansen.”

Die professionalisering versterkt ook de positie van Installatie & Bouw zelf. “Partners zoeken geen communicatieplatform meer, ze zoeken een kennispartner”, legt hij uit. “En als je dat goed doet, volgt het commerciële automatisch.”

Top of mind worden én blijven

Waar willen Mathieu Noppe en Pieter-Jan Vansteelandt over tien jaar staan met Installatie & Bouw? “We willen het eerste medium zijn waar de sector aan denkt. Niet omdat we het luidst roepen, maar omdat we het meest verbinden, de meeste kennis bundelen en de sector het beste vooruithelpen”, stelt die eerste.

“En dat gebeurt altijd in duo”, vult zijn collega-bladmanager aan. “Want met twee sta je sterker. Een klankbord versnelt ideeën. Dat maakt ons team, en Installatie & Bouw, toekomstgericht.” 

Anker in de sector

Het mag duidelijk zijn: na vijftien jaar is Installatie & Bouw uitgegroeid tot een ankerpunt in de installatiesector. Tot een platform dat meegroeit, verbindt en vooruitduwt en een blik hanteert die verder reikt dan de volgende editie – precies daarmee maakt Installatie & Bouw het verschil.  

Gerelateerde artikelen

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten