Vakblad over installatietechniek, hvac, sanitair en elektriciteit
Netcongestie en elektrisch laden bieden nieuwe kansen voor installateurs
“Het basisprincipe van EV-laden is nog altijd dat de elektrische voertuigen op het juiste moment volgeladen moeten worden”, aldus Jordi Steenman.

Netcongestie en elektrisch laden bieden nieuwe kansen voor installateurs

De transformatie naar een duurzamere samenleving brengt grote uitdagingen met zich. Zowel voor gebouweigenaren als voor installateurs, die nog meer dan voorheen te maken krijgen met complexe energievraagstukken. “Veel installateurs zijn niet langer de mensen die de zonnepanelen of laadpalen installeren, maar worden ook adviseur van de bedrijven die willen verduurzamen”, ziet Jordi Steenman, countrymanager Benelux bij reev. “Door zich ook op deze manier te profileren en te positioneren en door gebruik te maken van de juiste tools, kunnen zij hun terugkerende omzet verhogen, de operationele efficiëntie verbeteren en klanten pro-actiever ondersteunen bij het onderhouden en optimaliseren van de bezettingsgraad.”

“In de beginjaren van elektrisch laden waren het vooral de directie en vertegenwoordigers van een bedrijf die elektrische auto’s gingen rijden, met nul procent bijtelling en die eenvoudig op de bedrijfslocatie geladen konden worden”, schetst Jordi Steenman. “Van netcongestie was geen sprake en in veel gevallen was de opbrengst van de zonnepanelen voldoende om in de EV-laadvraag te voorzien. In de jaren die volgen, hebben we steeds meer E-installateurs zien pionieren in de markt van EV-laden, al dan niet in combinatie met zonnepanelen en eigen energieopslag. Een deel heeft hier zelfs zijn businessmodel omheen gebouwd en is inmiddels spekkoper gebleken. Op steeds meer plekken in ons land is het namelijk onmogelijk geworden om nog een netverzwaring te krijgen. In plaats hiervan zijn alternatieve oplossingen gewenst, die passen binnen de subsidieregelingen en die voldoende stroom leveren voor de complete elektrische vloot. Maar ook oplossingen die vragen om kennis en de juiste hardware- en softwaretools.”

Reev Balancer maakt het mogelijk om de beschikbare vermogens exact naar behoefte te verdelen over alle oplaadpunten met een OCPP-communicatieprotocol.

‘Value Added Partners’

Volgens Jordi Steenman hebben elektrotechnisch installateurs anno 2025 drie keuzes: ze kunnen achterover leunen, ze kunnen focussen op een ander segment of ze kunnen de ontwikkelingen als een kans zien en zichzelf als een adviseur naast de bedrijven positioneren. “Ditzelfde geldt voor de PV-installateurs die – als gevolg van de dalende vraag naar zonnepanelen – steeds vaker ook de markt van energieopslag en EV-laden verkennen. Zowel E- als PV-installateurs veranderen in dit geval in ‘Value Added Partners’ die wij graag ondersteunen en faciliteren. Bijvoorbeeld met het reev Dashboard en reev Balancer (energiemanagement).

Intelligent energiemanagement

Reev Balancer maakt het mogelijk om de beschikbare vermogens exact naar behoefte te verdelen over alle oplaadpunten met een OCPP (Open Charge Point Protocol)-communicatieprotocol. “Dankzij ons energiemanagementsysteem worden pieken in het verbruik tijdens de dagelijkse activiteiten vermeden en wordt het beschikbare vermogen voordelig benut”, aldus Jordi Steenman. “Met onze software kunnen we meerdere nieuwe of bestaande laadpunten van diverse merken verbinden en managen. Zowel AC als DC. Ook kunnen we klanten proactief ondersteunen bij het optimaliseren van de bezettingsgraad en kunnen we eenvoudig uitbreidingen realiseren. Nu het doek voor EVBox helaas is gevallen, liggen er bijvoorbeeld grote mogelijkheden voor ons én voor de installateurs om voort te bouwen op de enorme aantallen laadpalen die al in het veld staan. Dankzij onze oplossingen kan de stapsgewijze vervanging van deze laadpalen worden uitgesteld naar een natuurlijk moment. Naar wens kunnen wij bovendien de complete facturatie overnemen.”

Jordi Steenman, countrymanager Benelux bij reev.

Streepje voor

“Het basisprincipe van EV-laden is nog altijd dat de elektrische voertuigen op het juiste moment volgeladen moeten worden”, resumeert Jordi Steenman. “De maximaal beschikbare capaciteit, verouderde infrastructuren, uitbreidingswensen, een juiste balans tussen DC- en AC-laden, Dynamic Load Balancing en de wens voor verschillende tarieven voor verschillende gebruikers zorgen echter voor nieuwe uitdagingen. Bovendien zien we dat steeds meer bedrijven hun EV-laaddata willen integreren in hun systeem voor fleet management of vragen hebben over de mogelijke koppeling met batterijopslag- en solarsystemen. E- en PV-installateurs die hierin kunnen meedenken, hebben een belangrijk streepje voor. Zeker als zij ook de laadpaal beschikbaarheid en laadcapaciteit slim weten te managen én oog hebben voor de toekomst. De netcongestieproblemen lijken de komende jaren namelijk niet minder te worden.”

Ondersteuning van de installateur

Reev is in 2018 opgericht door een aantal installateurs en heeft inmiddels 7.000 klanten en 50.000 laadpunten. “De roots van onze oprichters zijn stevig verankerd in ons denken en doen”, vertelt Jordi Steenman. “We zijn heel blij met de installateurs die één of enkele laadpalen plaatsen en hierop onze software installeren. Maar we zijn ook dé aanspreekpartner voor installateurs die enkele honderden of zelfs duizenden laadpalen in hun beheer hebben. We ondersteunen beide groepen bij de onboarding en installatie van onze software­producten, maar ook bij de eventuele uitbreidingen of vervangingen. Daarnaast bieden we installateurs de kans om dedicated partner te worden, waarbij mogelijkheden voor monitoring op afstand en proactieve probleemoplossing en prestatie­verbetering ontstaan. Dankzij onze slimme tools kunnen bijvoorbeeld meer laad­punten worden geplaatst. Bovendien kan de over­capaciteit van de zonnepanelen beter worden benut. Is een laadstation onverhoopt offline, dan ontvangt de installateur direct een melding, zodat hij juiste acties kan opstarten. Op deze manier blijven installateurs én hun klanten volledig in control.” 

Komend jaar worden hier diverse nieuwe functies aan toegevoegd. Zo wordt het volgens Jordi Steenman mogelijk om laadpunten op basis van algoritmes een nog hogere uptime te geven. Ook wordt handelen in energie op de onbalansmarkt gefaciliteerd. Benieuwd hoe? In een volgende uitgave vertellen we er graag meer over.      

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met reev.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Telefoonnummer +31 2 35553424 E-mailadres reev@clarity.global Website www.reev.com/nl/

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten