Sinds Jean Facq het gelijknamige bedrijf in 1880 oprichtte in Brussel, is er heel wat veranderd voor de sanitaire specialist. Facq is vandaag de dag een nationale groothandel, met 16 showrooms voor particulieren en 47 PROcenters [PC1] voor professionals. Anno 2022 ondersteunt Facq de installateurs met een sterke nabijheidspolitiek en een digitale aanpak, maar wil het tegelijkertijd voor de eindklanten een belangrijke informatie- en adviesrol opnemen.
Dankzij 140 jaar aan ervaring heeft Facq een enorme expertise kunnen uitbouwen. Die expertise wordt nog elke dag bijgeschaafd, om zowel professionele als particuliere klanten steeds het beste advies te kunnen geven. Klantgerichtheid staat centraal binnen het bedrijf: de klanten blijven steeds de prioriteit van Facq. En hoewel het bedrijf sterk gegroeid is, zet Facq sterk in op teamspirit een betrokkenheid. Een familiale sfeer staat voorop, ook nu het bedrijf meer dan 900 werknemers telt. De medewerkers staan dicht bij elkaar én dicht bij de klanten: ze moeten op elkaar kunnen rekenen.
Klanten kunnen dan ook rekenen op een efficiënte dienstverlening. Voor elke installateur is tijd meer dan ooit geld. Daarom heeft Facq een systeem uitgewerkt dat inspeelt op nabijheid. De PROcenters bevinden zich op minder dan een halfuur rijden van élke Belgische sanitaire professional. Naast de 46 47 PROcenters beschikt Facq ook over drie grote regionale magazijnen met 12.000 stockartikelen die altijd beschikbaar zijn. Facq doet er alles aan om het leven van de professional zo eenvoudig mogelijk te maken. De PROcenters beschikken over een Collect & Go-dienst, een apart ophaalpunt voorbehouden voor professionals, om zo een nog snellere service te garanderen. Deze dienst is in sommige vestigingen zelfs open 7 dagen per week/24 uur per dag en stelt professionals onder andere in staat om hun aankopen eender wanneer op te halen in een veilige nachtkluis. Daarnaast biedt FACQ ook een bezorgservice aan voor alle professionals, zelfs op zaterdag.
Zeker sinds corona is de rol van digitalisering sterk gegroeid. Door de lockdown zien mensen steeds meer het belang van een comfortabele woning. De customer journey begint online, (ver)bouwers zijn beter geïnformeerd en veeleisender. Om het infoproces voor zijn klanten te vereenvoudigen, heeft Facq ervoor gekozen om zijn website van een volledige make-over te voorzien. Zo kan het bedrijf de klanten nog beter begeleiden in de loop van hun project. Een gerichte focus op e-commerce sluit aan op die steeds belangrijker wordende digitale aanpak.
Facq werkt nauw samen met de beste merken. Van enkele namen krijgt de firma exclusiviteit voor bepaalde gamma’s die enkel en alleen bij Facq te vinden zijn. Maar toch meent Facq ook voor de consumenten een meerwaarde te kunnen bieden. Voor de particulier is het immers niet zo evident om door het bos de bomen nog te zien. Voor veel mensen betekent een nieuwe badkamer een forse investering die ze maar enkele keren in een leven doen. Facq hecht daarom veel belang aan de consumentenervaring in zijn showrooms. De groothandels spelen een belangrijke rol om particulieren en professionals te informeren en te ondersteunen met de nieuwste oplossingen, en zo de energie- en waterconsumptie te verminderen. Ze maken deel uit van de oplossing om te kunnen voldoen aan de ambitieuze klimaatdoelstellingen.
Neem dan rechtstreeks contact op met FACQ.
Contact opnemen